Siihen ei ole nyt kuitenkaan tilaa.
Genesis 5.3 on kaiutin, joka kaipaa selitystä ja paljon. G5.3:ssa on valmistajan mukaan
paremmat komponentit, mutta muitakin parannuksia
on tehty. Lisäksi Genesis on valmistaja, joka suhtautuu vakavasti kaiuttimiensa sijoitteluun huoneessa. Genesis pukee
asian teesiin Absoluuttisesta Uskollisuudesta
(Absolute Fidelity). Yli 20
kilohertsin ääniä tarvitaan välittämään kellosoittimien kirkas helinä ja symbaalien äänten kaikuvat hännät.
Absolute Fidelity vaatii lisäksi, että kaiutin osaa poimia äänimateriaalista esiin pienimmätkin yksityiskohdat samalla laatutasolla ja energialla, kuunneltiinpa kaiuttimia hiiren
hiljaa tai keuhkot levällään. Ennen kaikkea
mukana on amerikkalaista full-range-ajattelua ulottuvine ja kuuluvine bassoineen. Tämä pieni jättiläinen on kompleksinen tapaus.
Siinä on enemmän ominaisuuksia kuin monissa saman hintaluokan kaiuttimissa yhteensä. Malliston keskivaiheille
sijoittuva Genesis 5.3 pyrkii huipulle
tyylillä ja tekniikalla.
OLISI hienoa päästä kertomaan Genesiksen taustoista,
esimerkiksi fyysikko Arnie Nudellin ja John Ulrickin
Infinity Systemsista ja heidän kehittämästään servobassosta tai Infinityn EMIT- ja EMIM-nauhaelementeistä. Tästä on monia esimerkkejä, ja se pitää paikkansa Genesis 5-kaiutinsarjasta.
Ensimmäistä Genesis-vitosta seurasi G500 ja sitten
G501 kunnes 2000-luvun puolessa välissä syntyi
G5.3:n edeltäjä G5.2. Siitäkin pitäisi ehtiä
puhua.
Genesiksen viitossarja sai alkunsa pian sen jälkeen,
kun Nudell perusti Genesis Technologiesin 1994.
Amerikkalaisilla ei ole tapana hylätä vanhaa, toimivaa
tuotetta. Uutta G5:tä voi Genesiksen mukaan muun
muassa ajaa myös putkivahvistimilla.
Absolute Fidelity
Massiivisen monitiekaiuttimen taustalla on epäilemättä amerikkalaista suuruuden ihailua, vaikka tässä
tapauksessa ei niin suuressa määrin. highend
Genesis 5.3 -kaiuttimet
Teksti: Kari Nevalainen Kuvat: Mauri Eronen
Täydellä
kaistalla
Genesis on vanha kaiutinmerkki,
mutta Suomessa ilmeisen vähän
tunnettu. Ylipäätään mitään,
mikä tekee elävästä äänestä elävän, ei saisi jättää. Näin se menee.
Absolute Fidelity tarkoittaa kaiuttimen
kykyä toistaa musiikin tai elokuvan ääniraita
siten kuin se toistuisi elävässä elämässä: samalla selkeydellä ja dynamiikalla hiljaisimmasta kuiskauksesta tornadoon, katusoittajista katedraalin piippu-urkuihin, jazz-trioista
urheiluarenoiden rock-konsertteihin.
Jotta kaiuttimet pystyisivät toistamaan äänien
koko kirjon valtavine taajuuden ja dynamiikan
62
kuka
Kari Nevalainen
on vuodesta
1994 lähtien äänentoistosta ja musiikista kirjoittanut
freelance-toimittaja, jonka juttuja on
julkaistu niin kotikuin ulkomaisissa
alan julkaisuissa.
Kirjoittajaa kiinnostavat niin kaupalliset kuin vähemmän
kaupallisetkin hifilaitteet ja -viritykset.
vaihteluineen, kaiuttimien toistokaistaa ei pidä rajoittaa vain 20 Hz ja 20 kHz:n välille! Alle 20
hertsin infraääniä tarvitaan isojen tilojen aidon
skaalan ja ambienssin välittämiseksi
Koska elementit ovat melko kaukana toisistaan
suhteessa toistettavien äänten aallonpituuteen, säteilykuvio ei liene puhdas dipoli. Valmistajan mukaan servo-ohjauksella
bassoäänisten särötaso on saatu painettua hyvin alas
ja myös parannettua transienttitoistoa.
Bassoäänisiä piiskaa tahtiin 500 watin D-luokan
vahvistin. Jos vahvistimesta loppuvat tehot tai bassot, Genesis 5.3:n voi kytkeä myös suoraan
esivahvistimeen.
Genesis 5.3 on täydessä mitassaan 114 cm korkea, 28 cm leveä ja 56 cm syvä. kaiuttimen osaamisalueen ulkopuolelle. Elementin kalvo on niin ohut, että
liikkuvien osien massa on valmistajan mukaan pienempi kuin elementin edessä olevan
ilman. Kiiltävänmustana melko tyylikäs myös. Esimerkiksi 200-wattisen McIntosh MA6600:n viisarit väpättivat reilusti
keskiviivan tuolla puolen rauhallisemmallakin musiikilla.
G5.3:n jakosuotimen impedanssia on nostettu, jotta 50?100-wattinen putkipelikin soisi ilman Genesiksen pelkäämää keskialueen kuoppaa ja äänen onttoutta. Koska bassoille on oma vahvistin, muulle
kaistalle Genesiksen mukaan riittää 60-wattinen vahvistin. Servon idea on vertailupiirin avulla korjata puhekelalle menevää signaalia ja siten kartion liikettä vahvistimelle syötetyn signaalin
mukaisesti. Elementit ovat suljetussa kotelossa ja toimivat samassa vaiheessa. Näiden
vastakkaisvaiheessa soivien välittäjäelementtien tarkoitus on tukea keskialueen ja bassojen väliin jäävää
taajuuskaistaa.. Oletettavasti rakenne
kuitenkin vähentää korkeiden taajuuksien sivusuuntaista säteilyä.
Musiikille tärkeä keskialue toistetaan Genesiksen
suunnittelemalla 4,5 tuuman titaanikartioisella elementillä. Rakenteella Genesis uskoo päästävän paremmin kontrolloimaan kuunteluhuoneen ilmamassaa.
Bassoelementtien käyttäytymistä säädellään servoeli liiketakaisinkytkennällä. Omat 10?20-wattiset putkivahvistimeni putosivat
kyydistä alkumetreillä. Ilmoitetusta herkkyydestä (90 dB) huolimatta
5.3 tuntui tykkäävän tehoista. Olohuonekelpoisuus ei ole lainkaan huonoimmasta päästä.
Useille lattiapinnoille sopiva ja värähtelyjen
siirtymistä ehkäisevä jalka koostuu kolmesta
osasta: teräspiikeistä, akryylisestä runkolevystä
ja neopreeni-iskunvaimentimista. Tiedä häntä, mutta pyöreä nauhadiskantti on mielenkiintoinen siksi, että suuntakuvioltaan se poikkeaa tyypillisistä pitkistä ja kapeista
Aktiivibasso ja servo-ohjaus
Bassotaajuuksia 16?120 hertsiä on toistamassa kolme
kahdeksantuumaista alumiinikartoista wooferia, kaksi
edessä ja yksi takana. Kaiuttimen lähtökohdan ja taustan huomioiden se on varsin
säällisen kokoinen ja muotoinen. Kun kaiuttimien
optimaalinen paikka huoneessa on tiedossa, ne
63
highend
nauhadiskanteista.
Genesis 5.3:ssa nauhaelementtejä on kaksi, yksi
molemmin puolin kupolia noin 45 asteen kulmassa.
Elementit tuottavat ääntä vastakkaisessa vaiheessa
luoden valmistajan mukaan dipolimaisen säteilykuvion. Sitä on Absolute Fidelity.
Viisi tietä, kahdeksan elementtiä
Genesis 5.3:n diskanttielementti on parannettu versio Infinityn vuonna 1991 lanseeraamasta pyöreästä 25-millisestä nauhadiskantista. Elementti on takaa avoimessa, melko syvässä kotelossa ja toimii siis dipolina.
Keskialue-elementin ja bassoäänisten väliin Genesis
on sijoittanut kaksi 6,5 tuuman alumiinikartioista elementtiä, toinen kotelon edessä, toinen takana
Kuunteluetäisyydeksi pitäisi jäädä 3?4 metriä.
Äkkiseltään näyttäisi kuin stereokulma jäisi tuossa
liian kapeaksi ja ääni siksi uppoaisi syvälle kaiuttimien
väliin. Asetin bassojen alipäästön 90 hertsiin ja
käänsin bassojen geinisäätöä pienin askelin ylös ja
alas, kunnes lauluääni kuulosti luonnolliselta erityisesti keski- ja yläbassojen alueella. highend
Genesis 5.3 -kaiuttimet
leveällä asettelulla keskikuva korostuu tarpeettomasti
ja ihanteellinen kuuntelualue kutistuu.
Yhtä mielenkiintoinen perustelu on, että kaiuttimien keskinäisen etäisyyden ollessa lyhyempi ja kuunteluetäisyyden tavanomaista pitempi kaiuttimien keskibasso/alakeskialueen toisto kytkeytyy paremmin yhteen! Tämä on hyvä pitää mielessä yleensäkin kaiuttimia sijoitettaessa.
Kaiuttimien välisellä etäisyydellä voidaan Genesiksen mukaan vaikuttaa myös äänikuvan kokoon ja kuvantamiseen. 5.3:ssa on monipuoliset
säädöt bassojen sovittamiseksi huoneen kummallisuuksiin. Kapeasta kuuntelukulmasta
huolimatta ääni levittäytyi keskelle ja sivuille, eikä
ääni monomaisesti paennut kapeana kiilana.
Kaiuttimet eivät katoa siinä merkityksessä kuin
eräät toiset kaiuttimet vahvan keskikuvansa ansiosta
ja siksi, että ääni olisi korostuneesti irti kaiuttimista.
Genesis 5.3 ei ole Gradient Revolution. Tämä on tärkeä säätö!
Genesiksen mukaan asetus on kohdallaan, kun lauluääni ja säestys ovat kuin veistetty yhdestä puusta.
Seuraavaksi lähdin hakemaan soinnin oikeaa lämpöä
bassopitoisella musiikilla ja bassojen alipäästösäädöllä.
Peukalosääntönä Genesis ehdottaa, että alipäästötaajuutta nostetaan yhtä paljon yli kello 12:n kuin bassovahvistus on sen alle, ja päinvastoin. Yllätyin kuitenkin sen toimivuudesta. Siinä ne sitten suurin piirtein olivat kuunteluiden ajan. Äänikuvan korkeutta voidaan puolestaan säätää jalkojen teräspiikeillä nostamalla kaiutinta joko edestä tai takaa.
nostetaan ilmaan teräspiikkien varaan niin, että 70-kiloiset kaiuttimet lepäävät iskunvaimentimien päällä
akryylilevyä vasten.
Sijoittelun vaivaa
Genesis kiinnittää kiitettävästi huomiota huoneen vaikutukseen ääneen, eikä vain proaktiivisesti kaiuttimen
kvasi-dipolilla suuntakuviolla. Lähtökohtaisesti Genesiksen kaiuttimia ei
suunnitella akustisesti vaimennettuihin tiloihin.
Genesis ehdottaa sijoittelua, jossa kaiuttimen etuseinä on irti huoneen takaseinästä etäisyyden, joka
vastaa noin 20 % huoneen koko pituudesta (vähintään
60 cm), kaiuttimien välinen etäisyys on 2 metriä (1,8?
2,4 m) ja ne on linjattu sivuseinän suuntaisesti. Kun bassosäädöt
tuntuivat olevan kohdallaan, tarkistin uudelleen ihmisäänellä, ettei bassoja tullut vahingossakaan liikaa.
Äänilähteenä kuunteluissa oli Sonyn modattu cdsoitin, pääasiallisena vahvistimena McIntoshin
MA6600 ja kaapeleina Graditechit.
Erikoista mutta toimivaa äänen kuvantamista
Etukäteen epäilin kapeaa sijoittelua. Matkaa
puoliksi vaimennettuihin sivuseiniin jäi reilu metri ja
akustoituun takaseinään 150 cm kuunteluetäisyyden
ollessa 3,5 m. Oikean fokuksen löytymiseksi 15?20 astetta, Genesis suosittelee. Vain yksi seinistä on heijastava kiviseinä.
Sijoittelun hienosäädön aloitin Genesiksen ehdotuksen mukaisesti tutulla, yksinkertaisella vokaaliäänitteellä. Sitten vedin kaiuttimet eteenpäin 30 % huoneen pituudesta ja lopulta siirsin siitä 30 cm taaksepäin. Toisaalta ääni ei leiju paneelimaisesti. Genesis puolustelee asettelua sillä, että liian
64
Kuunteluun valmistautumista
Genesis ehdottaa vielä joukon lisäsäätöjä (kuten epäsymmetrinen sijoittelu), mutta nyt pitää päästä jo
kuuntelemaan! Lähdin liikkeelle vakiosijoittelulla. Äänessä on
kyllä dipolimaista ilmavuutta, mutta kapealla asettelulla osa sivuille lähimikitetyistä äänilähteistä toistuu
kaiuttimien suunnasta.
Äänen irtonaisuus ei vähennä musiikin lihallisuutta
ja käsinkosketeltavuutta, kuten tapahtuu joillakin paneelikaiuttimilla. Jos laulajan ääni oikeasta toistovoimakkuudesta huolimatta on liian iso, kaiuttimia viedään
lähemmäksi toisiaan ja jopa käännetään hieman kuuntelijaa kohti
Siitä huolimatta
5.3 ei toistanut keskialuetta samalla lailla euforisesti
kuin jotkin torvi- ja laajakaistakaiuttimet. Myös studioäänitteiltä paljastui asioita,
joita ei pääse kuulemaan joka kaiuttimen kanssa.
Soinnin värittömyys
Musiikin ylimmät taajuudet kaiutin (diskanttisäätö
0-asetuksella) toisti tarkasti ja nopeasti, mutta silti
huomiota herättämättä. Pianomusiikki ja nykymusiikki elävät pienistä, mutta musiikin kannalta syvämerkityksellisistä äänellisistä nyansseista. 2 x Genesis 1. Kaiutin ei pyri miellyttämään kuulijaa korviin selvästi tarttuvalla tavalla. 1137 mm x 279 mm x 559 mm
Paino: ............................................................................... alumiinikartio
Otot:.................................................................................. 90 dB 1 W/1 W
Suositeltava putkiteho (max/min):.................. Kaiuttimen bassoreserveistä huolimatta alataajuuksien
ylitsepursuavaa leviämistä ei tarvinnut pelätä. Genesis 5. alumiinikartio
Bassoelementti:.......................................................... Se
toistaa mitä pitää, ilmeistä kyvykkyyttä osoittaen.
Genesis 5.3 on siitä harvinainen highend-kaiutin,
että puolueettomuudessaan se sopisi myös testien ja
kuunteluarvioiden vertailukaiuttimiksi. highend
1 Geinisäätö lfe:lle ja bassoille itselleen sekä alipäästösuotimen
taajuudelle. 500 W
65. Arctic Silver, High Gloss Titanium ja Black
Taajuusvaste:...............................................16 Hz?36 kHz, ± 3 dB
Herkkyys:....................................................................... diskantti (±1 dB), keskialue (± 0,75 dB),
alipäästötaajuus, bassovahvistus ja Lfe Gain
Bassovahvistin:........................................................... Ala- ja keskibassojen säädölle kannattaa siis uhrata aikaa.
Koska kuunteluhuoneessa oli aika paljon keskialueen
vaimennusta, nostin keskialueen tasoa hieman ylöspäin
Genesiksen suosituksen mukaisesti. 3 x Genesis 8. Intiimit äänitykset toistuvat uskottavasti, kunhan toiston oikeasta voimakkuustasosta pidetään kiinni. 1 000/100 W
Ottoimpedanssi:......................................................... Samoin orkesterimusiikki toistuu
luonnollisesti ja luotettavasti. Iskuäänet saivat kaipaamansa
loppusilauksen.
On vain vähän sellaista bassovoittoista musiikkia,
mitä nämä kaiuttimet eivät onnistuisi tukemaan. Akustisen
kitaran matalin kieli vapaana soidessaan saattaa
yht?äkkiä saada jättiläismäiset mittasuhteet. Genesis 5.3 toisti pianon hennot jälkikaiut ja
muut hienoudet ennätysupealla tavalla, sävykkäästi ja oikean kestoisina. www.genesisloudspeakers.com
Maahantuoja:.............................................................. 4 ohm (nimellinen)
Diskanttielementti:.................................................. Hieman oli sellaista sivumakua, että servo piti bassot
puhtaana pakottamalla, ei vapaaehtoisesti.
Alle 100 hertsin bassojen tason kanssa pitää olla tarkkana. Myös keskialueelle ja diskantille on omat
tasonsäätönsä.
2 Jos vahvistin on liian pienitehoinen eikä tuota alimpia bassotaajuuksia, 5.3:n aktiivibasson voi kytkeä suoraan esivahvistimeen joko
single-endedinä (rca) tai balansoituna (xlr).
1
2
?ilmassa?. Helposti käy niin, että kaiutin työntää ulos hyvin
matalataajuista, omaa elämäänsä elävää ääntä, etenkin
jos huoneessa on tuolla alueella resonansseja. Näin ei tapahdu siksi,
että kaiutin (ainakaan tällä sijoittelulla) toisi saliakustiikan kuuntelijan sivuille ja taakse. Se on edelleen leimallisesti dynaamisen kaiuttimen ääni.
Äänen painopiste pysyy hienosti kaiuttimien linjalla
tai sen takana eikä leviä kaikkialle huoneeseen ja
kuuntelijan kasvoille. Kaiuttimelle on ominaista,
että sen äänelliset vahvuudet tulevat esiin kuin oven
takaa. Ne ovat jatkuvasti läsnä, mutta eivät tyrkytä itseään. pyöreä nauhadiskantti
Keskialue-elementti:............................................... 2 x Genesis 6,5. Ne oivaltaa pikku hiljaa kuuntelutuntien karttuessa, ja arvostus vain kasvaa.
info
Genesis 5.3
Hinta:................................................................................ Sen ääni on
riittävän neutraali tarkkailukaiuttimeksi, mutta ei kuitenkaan tylsän harmaa.
Vähäeleistä laadukkuutta
Genesis 5.3 on kaiutin, joka toistaa koko äänialueen,
kuuloalueen ylä- ja alapuoliset äänet mukaan lukien.
Se on kaiutin, jonka valmistuksessa on satsattu monin
tavoin särötason madaltamiseen. 64,4 kg
Viimeistely: .................................................................. linjataso xlr, lfe xlr
Annot:.............................................................................. Oletus- tai lähtöarvoina on keskitaso bassogeinille ja 90
hertsiä alipäästösuotimelle. 28 500 euroa
Valmistaja:..................................................................... www.audist.fi
Mitat (k x l x s):............................................................ lfe xlr
Säädöt:............................................................................ Juuri sen
tyyppinen mukaansatempaavuus ei ole tämän kaiuttimen Top 3 -tavoitelistalla. Suuntaavuusominaisuudetkin on otettu huomioon.
Äänessä on ilmeistä tasokkuutta. titanium-kartio
Mid-basso-elementti:............................................. Orkesterimusiikin
mestariksi Genesis 5.3 ansioituu vahvalla dynamiikan
toistolla, äänen puhtaudella ja matalatasoisten yksityiskohtien poikkeuksellisen hyvällä kuuluvuudella.
Viimeksi mainittu ominaisuus säväytti erityisesti. Lähes 30 000 euron hinnalla pitää ollakin. 500/60 W
Suositeltava transistoriteho (max/min):.....